A személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző, valamint a
javítóintézetben szakmai munkakörben dolgozó és a képesítési előírásoknak megfelelő szakképesítéssel
rendelkező személyek működési nyilvántartásba vétele kapcsán az alábbiak szerint szíveskedjenek eljárni.
Vonatkozó jogszabályok
1993. évi III. törvény – Szociális törvény
8/2000. (VIII.4.) SZCSM rendelet – működési nyilvántartásról
9/2000. (VIII.4.) SZCSM rendelet – továbbképzésekről
15/1998. (IV.30.) NM rendelet – gyermekjóléti, gyermekvédelmi
1/2000. (I.7.) SZCSM rendelet – szociális intézmények
1/2015. (I.14.) EMMI rendelet – javítóintézet
25/2017. (X.18.) EMMI rendelet – vezetőképzés
7/2020. (III.10.) EMMI rendelet – vezetőképzés módosítása
A nyilvántartásba vételre kötelezettek köre
A működési nyilvántartásba vételre kötelezettek a személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti
és gyermekvédelmi intézményekben szakmai tevékenységet végzők.
Személyes gondoskodást végző személy az, aki a személyes gondoskodást nyújtó
szociális intézmények
szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendeletben (a továbbiakban:
1/2000. SZCSM rendelet), vagy a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények,
valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM
rendeletben (a továbbiakban: 15/1998. NM rendelet) vagy a javítóintézetek rendtartásáról szóló 1/2015.
(I. 14.) EMMI rendeletben (a továbbiakban: 1/2015. EMMI rendelet) meghatározott képesítési előírásokhoz
kötött tevékenységet főállásban, munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban, illetve
nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban vagy egyéni vállalkozás keretében végez és a képesítési
előírásoknak megfelelő szakképesítéssel rendelkezik, ideértve azt is, ha jogszabály alapján a képesítési
előírások alól mentesült.
Főállás-nak több egyidejűleg fennálló munkaviszony esetén az a munkaviszony
tekintendő,
amelyben a munkaidő hosszabb, azonos hosszúságú munkaidejű munkaviszonyok esetén pedig az, amelyiket
korábban létesítették.
A szakmai munkaköröket és a munkakörhöz szükséges képesítési
előírásokat
a gyermekvédelmi, illetve gyermekjóléti intézményekben személyes gondoskodást végző személyek
esetében a
15/1998. NM rendelet 2. számú melléklete,
a szociális intézményeknél személyes gondoskodást végzőkre vonatkozóan az 1/2000. SZCSM rendelet 3.
számú melléklete,
a javítóintézetekben személyes gondoskodást végző személyek képesítési előírásait az 1/2015. EMMI
rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
A 15/1998. NM rendelet, valamint az 1/2000. SZCSM rendelet hatálya kiterjed az egyházi
fenntartó és a nem
állami fenntartó által nyújtott személyes gondoskodásra is.
Bejelentési kötelezettség teljesítése
Az intézményvezető vagy a munkáltató köteles bejelenteni azokat az intézménynél főállásban
foglalkoztatott
szakmai feladatokat ellátó szakdolgozókat, akik rendelkeznek a képesítési előírásoknak megfelelő
szakképesítéssel.
Önbejelentésre kötelezettek a személyes gondoskodást nyújtó intézmények vezetői, a személyes
gondoskodást
vállalkozóként végző személyek, a települési önkormányzattal munkaviszonyban álló, egyszemélyes
szolgáltatást végzők (például családgondozó, házigondozó, falugondnok stb.).
Külföldön szerzett szakképesítés, felsőfokú végzettség abban az esetben fogadható el, ha a
munkáltató
/
önbejelentő az 1. számú melléklethez csatolja a Magyar Ekvivalencia és Információs Központ határozatát a
végzettség elismeréséről, honosításáról.
Az intézményvezetők/munkáltatók amellett, hogy bejelentik munkavállalóik adatait, saját adataik
bejelentéséről is gondoskodnak. A többi önbejelentésre kötelezett csak a saját adatainak a bejelentésére
köteles.
A bejelentési kötelezettség teljesítésének módja
A szükséges nyomtatványokat a 8/2000. SZCSM rendelet mellékletei tartalmazzák, amelyek jelen tájékoztató
anyag végén is megtalálhatók.
Bejelentés első alkalommal, illetve munkahelyváltást követően
A bejelentési kötelezettség teljesítésére a 8/2000. SZCSM rendelet 1. számú melléklet-ében
található
adatlap
szolgál. Amennyiben a munkavállaló már rendelkezik működési nyilvántartási számmal, kérjük, írják az
első
lap jobb felső sarkába.
Az 1. sz. adatlapot akkor kell kitölteni, ha a dolgozó a képesítési előírásoknak megfelelő
szakképesítéssel
rendelkezik és szociális, gyermekjóléti vagy gyermekvédelmi ágazatban személyes gondoskodást végez.
Ezt
az
adatlapot kell kitölteni akkor is, ha a személyes gondoskodást végző személy munkahelyet változtat,
és
új
munkahelyén továbbra is nyilvántartási kötelezettség alá eső személyes gondoskodást végez. Az
adatlaphoz
csatolni szükséges a szakképzettséget igazoló oklevél/bizonyítvány másolatát is.
A munkáltatónak a bejelentési kötelezettsége teljesítésekor az 1. számú mellékletez csatolnia
kell a
3.
számú melléklet-ben található, kitöltött adatösszesítő lapot is.
A 8/2000. SZCSM rendelet 4. § (2) bekezdés alapján a munkáltató bejelentési kötelezettsége a
próbaidős
munkavállalóra nem vonatkozik.
Nem kötelezettek bejelentésre
azok a személyek, akik nem a képesítési előírásnak megfelelő végzettséggel végeznek személyes
gondoskodást (szakképzetlenek),
akik szociális és gyermekjóléti vagy gyermekvédelmi ellátást nyújtó intézményeknél,
szolgáltatásoknál egyéb munkakört töltenek be (pl. adminisztratív, gazdasági, műszaki munkakör,
gyógyszerosztó, élelmezésvezető stb.),
nem a szociális ágazatban foglalkoztatott, de a fenti rendeletekben meghatározott szakképesítéssel
rendelkező személyek, akik szociális és gyermekjóléti vagy gyermekvédelmi feladatokat látnak el,
például büntetés-végrehajtási intézményekben, menekülttáborokban, kórházakban, egészségügyi
intézményekben dolgoznak, továbbá oktatási intézményben gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat
ellátó pedagógusok, a helyi önkormányzatoknál szociális ügyekkel foglalkozó ügyintézők.
Adatváltozások közlése
Az adatokban (név, munkahelyen belüli telephelyváltás, szakképzettség, munkakör) bekövetkezett
változásokat a 2. számú melléklet-ben szereplő adatlapon kell bejelenteni, illetve csatolni kell
a
változást igazoló iratok (pl. új szakképesítésről szóló oklevél) másolatát. Ezen az adatlapon lehet
bejelenteni a gyes, gyed, szüneteltetés időpontját is.
A továbbképzési, a külön jogszabály által előírt továbbképzések, valamint a vezetőképzési kötelezettség
teljesítésének bejelentése
Mindhárom bejelentésére a 4. számú melléklet-ben szereplő adatlap szolgál, amelyhez szintén
csatolni kell
az igazolások másolatát.
A vezetői megbízással rendelkező szociális szolgáltatást nyújtó személyek vezetőképzéséről szóló
25/2017. (X. 18.) EMMI rendelet (a továbbiakban: 25/2017. EMMI rendelet) alapján meghatározott vezetői
beosztást betöltők esetében 2018. január 1-jétől – kivéve 2020. március 13-tól a szociális
szakvizsgával, ezen kívül pedig felsőfokú szociálpolitikus, szociális munkás, szociálpedagógus,
szociális szervező vagy szociális menedzser végzettséggel és – bármilyen tudományterületen szerzett –
tudományos fokozattal rendelkező személyt, – kötelező a szociális ágazati vezetőképzés (alap vagy
mester
vezetőképzés) alapozó és megújító képzésének teljesítése, amely a 8/2000. SZCSM rendelet szerint
bejelentési kötelezettséget von maga után.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a kivételt képező vezető beosztású személy továbbképzési kötelezettsége
fentiektől függetlenül fennáll! A 25/2017. (X. 18.) EMMI rendelet 2. § (2) bekezdése értelmében:
„Az 1. § (2) bekezdés a), c), e) és f) pontja szerinti személy a továbbképzési kötelezettségét a
személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló miniszteri
rendelet szerint teljesíti.”
A szakvizsga birtokában tehát továbbképzési kötelezettségét a 9/2000. SZCSM rendelet alapján kell
teljesítenie. A vezetőképzésre vonatkozó külön szabályokat a 25/2017. EMMI rendelet tartalmazza.
Munkaviszony megszűnése, törlés jelentése
A munkaviszony megszűnésekor, illetőleg tevékenységgel történő felhagyáskor a 7. számú melléklet-ben
szereplő adatlapot ki kell tölteni.
Együttműködési kötelezettség a munkavállaló és munkáltató között
Az adatszolgáltatási kötelezettség pontos teljesítéséhez a munkáltató és a munkavállaló között
folyamatos együttműködésre van szükség. Az együttműködés a következőkre terjed ki:
munkavállaló: a működési nyilvántartásba vételhez szükséges adatokat munkába lépésekor, az
adatokban
bekövetkezett változásokat 30 napon belül, a továbbképzési, illetve a vezetőképzési kötelezettség
teljesítését az arról szóló igazolás, illetve tanúsítvány kézhezvételét követő 30 napon belül
köteles a munkáltatónak bejelenteni és rendelkezésére bocsátani az igazolásra szolgáló
iratok
másolatát,
a munkáltató: a továbbképzésre kötelezett munkavállaló továbbképzési kötelezettségének
teljesítését
a tárgyévet követő év február 28-ig, a vezetőképzésre kötelezett munkavállaló vezetőképzési
kötelezettségének teljesítését az arról szóló tanúsítvány bemutatását követő 30 napon belül
jelenti
a működési nyilvántartás felé, mellékelve a továbbképzés szervezője által kiállított igazolás,
illetve a vezetőképzés elvégzéséről szóló tanúsítvány másolatát,
a munkáltató (illetve az önbejelentésre kötelezett) további feladata, hogy a 25/2017.
EMMI rendelet
hatályba lépést követő 60 napon belül a 2. számú melléklet szerinti adatlapon bejelenti a
nyilvántartónak a vezetőképzésre kötelezett adatait.